| Startsiden | | Reportasjer | | Registrer ditt bryllup | | Forum | | Kontakt |
Toastmasterens oppgaver i bryllupet
Som toastmaster har du ansvaret for at alt går som smurt på bryllupsfesten. Det er en stor oppgave, men husk at det var en grunn til at du ble spurt.

 

Forbered deg godt. Da blir du mindre nervøs

Hvis du sitter og lurer på hvorfor i all verden du sa ja til å være toastmaster, skal du vite at du ikke er alene. Det er moro å bli tiltrodd en slik oppgave, men nervene kan fort komme snikende på når man finner ut hvilke ansvarsoppgaver toastmasteren faktisk har. Det viktigste er derfor at du starter med å få en god oversikt over hva du skal gjøre, og deretter bør du gi deg selv et klapp på skulderen og fortelle deg selv at dette klarer du fint. Brudeparet ville aldri spurt deg dersom de ikke trodde at du var den rette til oppgaven

Bruk manus

Så tidlig som mulig bør du skaffe deg kjøreplanen for bryllupet. Hva skal serveres, hvem skal holde tale og hvilke sanger skal synges. Noen etternølere dukker det helt sikkert opp underveis i bryllupet, men de fleste taler og andre innslag vil være spikret i god tid. Pass også på at du har god oversikt over alle praktiske opplysninger som skal gis til gjestene.

Det er din jobb å informere om hvor man kan røyke, hvor toalettene er, hvor man finner nødutganger og hva som står på menyen. Skriv gjerne det som skal sies ned på små kort. Du trenger ikke å bekymre deg dersom du ikke husker alt utenat – manuset ditt får deg bare til å virke godt forberedt

 

Erfaren taler 

Og forberedelsene er kjempeviktige for at både brudeparet, gjestene og du selv skal få en fin opplevelse. Når du har fått listen over talere, bør du for eksempel finne ut litt om hver enkelt av dem slik at du kan presentere dem skikkelig. Si gjerne noe om vedkommendes forhold til brudeparet og fortell en vits dersom det passer. På denne måten gjør du folk mer oppmerksomme samtidig som du hjelper taleren til slappe av og letter litt på stemningen før han eller hun begynner på talen sin.
 

Før du begynner bør du også presentere deg selv slik at alle rundt bordet vet hvem du er. Start for all del ikke med å si at du aldri har gjort dette før eller at du slettes ikke er noen taler. Dette gir et dårlig inntrykk, så la heller gjestene tro at dette er noe du gjør rett som det er

 

 

Brudeparet i fokus

Kjøreplanen bør du ha sett godt gjennom før bryllupet begynner, men ta den også med deg i lommen eller vesken. Sørg også for at kjøkkenet har en kopi av planen, slik at de vet når det passer å komme inn med mat. Husk at du som toastmaster verken skal holde tale eller underholde, selv om det er artig om du krydrer programmet med noen gullkorn. Din jobb er først og fremst å lime programmet sammen.

Snakk klart og tydelig slik at alle får med seg det du sier, og husk at det som blir sagt skal passe like godt for alle gjestene. Dette er kanskje ikke stedet å dra spøkene som passer når vennegjengen er samlet. Sett brudeparet i fokus og vær hele tiden i dialog med dem og vertskapet. Prøv så å slappe av så godt du kan så skal du se at dette blir en fin erfaring å ta med seg videre.

 

 

Toastmasterens oppgaver:

 

1. Holde styr på kjøreplanen

2. Presentere menyen

3. Komme med praktiske opplysninger

4. Sørge for at serveringspersonale og musikere kjenner til kjøreplanen

5. Slå i glasset når noen skal holde tale eller dere skal synge

6. Holde stemningen oppe

7. Lede eventuelle selskapsleker

8. Introdusere talere

obs! Vurder kjøreplanen underveis. Hvis middagen begynner å ta vel lang tid, bør noen av talerne flyttes til kaffen

 

Slik lykkes du som toastmaster

  •  Møt forberedt!
  •  Ha kontroll på kjøreplan i god tid
  •  Ikke si at du er fersk i gamet
  •  Flett inn noen vitser og anekdoter som kan passe
  •  Snakk tydelig

Talenes rekkefølge : 

1. Vertskapet – brudgommen eller brudens mor - far holder velkomsttalen.

2. Foreldre til brud

3. Brudgommen

4. Bruden (hvis hun ønsker det)

5. Brudens forlover

6. Brudgommens forlover

7. Brudgommens foreldre

8. Besteforeldre/faddere

9. Søsken

10. Venner og andre

11. Takk for maten tale

 

 

 

 

PS: For at ikke talene skal bli for lange, bør du snakke med talerne i god tid før bryllupet og komme med noen råd. Sett for eksempel gjerne en grense på hvor lang talen kan være. Rundt tre minutter holder.:

 

 

 

<-- Tilbake

  © Copyright bryllupsguiden.no 2005